Jordbävningen på Haiti och andra behövande runt om i världen

Jag vill inte blunda för det som hänt, vill du?

Jag tror att antingen tar man till sig det man läser i tidningen, hör på tv och radio om i detta fall Haiti -och bestämmer sig för att hjälpa. Ingen kan hjälpa alla men alla kan göra något!

Det andra alternativet är att läsa, se och höra men välja att stänga öronen, ögonen och hjärtat. Jag kan säga att jag ofta tänkt "inte nu" eller "jag har inte råd" "vad gör mitt lilla bidrag för skillnad" och framför allt om jag ska donera skulle alla summor kännas för små. Ska jag donera mindre än vad mina skor kostade i somras? Ska jag donera en flugskit i jämförelse med vad min flygbiljett hit kostade? Det är alla moraliska frågor som jag tycker är jobbiga och som jag tror ofta gjort att jag skjutit på det. Faktum är att den summa som kan avvaras för tillfället gör skillnad och framförallt gör den skillnad tillsammans med andras avvarade summor.

Vad man väljer att bidra med, till vilka, vart eller hur är upp till var och en men vi borde alla göra någonting.

Jag valde att donera till Röda korset för de drabbade i Haiti och
till UNHCR för flyktingarna i Thailand.

http://www2.redcross.se/newrkweb/webforms.nsf/internetpaypriv?openform
http://www.unhcr.org/pages/49c3646c368.html

Exempel på vad som kan göras med donerade summor till Haiti:
100 kronor räcker till fyra vattendunkar
200 kronor räcker till köksutrustning för en hel familj
350 kronor räcker till tio filtar
500 kronor räcker till utrustning för att reparera hus
och få tak över huvudet
1 000 kronor räcker till sju hygienpaket


Vänta inte, om du kan avvara något gör det

Kommentarer
Postat av: Mamma

Sofia du är otrolig! Tänker på att du som inte haft eller har någon fast inkomst har skickat pengar till Uganda när Mikeys brors hustru gick bort och deras barn blev utan mamma. Att du om någon skänkte pengar, det är otroligt. Och nu när denna katastrof i Haithi hänt, hoppas andra kan ta del av och se att jag har faktiskt ekonomi så jag kan hjälpa de som behöver. Du som läser detta inlägg tänkt till.

2010-01-15 @ 21:58:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0