Proffsiga bilder från min proffsiga mobil =P

Fantasea

Fantastiska Fantasea

Hakan i golvet, ögonen uppspärrad som på en skrämd katt. Ja så såg jag nog ut när jag beskådade den helt otroliga showen Fantasea. Det var elefanter, tigrar, duvor, människor, ljud, färger, glitter och ljus som skapade en sagolik scen. Jag kan med handen på hjärtat säga att jag har aldrig upplevt något liknande!

Men fick inte fotografera själva showen men innan den startade fotade jag lite djur och huvudbyggnaden där teaterscenen fanns...

...men eftersom internet för tillfället är så seeeegt får ni bilder senare!

Äventyr på fyra hjul

Såhär såg det ut när bilens batteri och termomenterlampa börjar lysa efter halva dagscruisen och vi hamnar hos en dam som gör papayasalad efter motorvägen.

2 timmar senare var vi därifrån och kunde då fortsätta vår färd mot Patong, där jag också hann med att träffa min tvättkompis -mycket skoj! men min matmamma är tydligen borta från sitt matställe sedan flera månader =(

Nu är det läggdags! Måste ladda energi för imorgon för då ska jag titta på produktionen av latexmadrasser och gå på Fantasea =D

Godnatt Sverige och Thailand.

Maaaaneter!

Mamma och Karin jag lovar att vara försiktig och passa mig för farliga maneter, men jag tror att det där är ganska uppblåst och att det är mer befogat att passa sig för bilar, tuktukar och äckliga gubbar =)

Nu ska jag vila, jag är ledig idag och är lite trött efter gårdagen då vi kom hem ganska sent.

Dagens visdomsord får bli: Drick inte alkohol när du inte sovit på 20 timmar, och passa dig för maneter, tuktuks och äckliga gubbar!

Min Krathong flöt i år igen =D

Första doppet i Andaman och Loy Krathong

För 13år sedan satte jag för första gången fötterna i sanden på Kata Beach, jag hade redan fastnat för Thailand och ännu mer så när jag blickade ut över det blå turkosa vattnet.Jag har många gånger återvänt efter detta och idag när jag för första gången under denna resan doppade mig vattnet kändes det nästa som hemma.

Ikväll är det Loy Krathong och vi ska ta oss till Patong, den här vackra cermonin är verkligen en upplevelse och jag hoppas att min Krathong ska flyta och min ballong ska flyga =D

Saknar er därhemma, och jag vet nått som ni andra inte vet och det är en hemlighet ;-)

Lite av mitt rum

Har jag berättat att mitt boende är jättebra? Om inte så: mitt boende är jättebra =P Jag har AC, Antitjock-tv, trådlöst internet, 1 minuts gångavstånd till kontoret, 5 minuters gångavstånd till stranden, riktig säng, riktigt täcke och hela rummet är fräscht inrett.

Nu ska jag försöka vila lite då jag nyss är hemkommen från flygplatsen, färden dit började rätt så tidigt och med tidigt menar jag 04.30.

Vackra Suan

Idag fick vi spela Tarzan! Vi drog runt i djungeln och åkte kanon, såg ormar och spindlar, besökte ett aptempel OCH red på elefanter.

Elefenter måste vara det finaste djuret i världen, och eftersom jag har alltid varit grymt fascinerad av elefanten sedan jag var liten var elefantridningen dagens absoluta höjdpunkt. Idag, jämnfört med gårdagen, blev det en längre färd och vi gick genom stigar i djungeln och även genom stora och små vattendrag. Vår elefant var så vacker och han hette Suan, när vi tog en pause fick vi också chansen att hälsa på honom riktigt -Åh vilket djur! Han lutade snabel och betarna mot golvet på byggnad som vi klev av på. Han blåste luft på oss och såg ut att vila sig, jag fick klappa hans långa snabel och känna på hans benvita elefantbetar..

Hela vägen tillbaka fick jag rida framme vid hans nacke och det var bara en helt sjuk upplevelse! Jag har gjort det förr på kortare turer men det här var helt anorlunda. Ägaren gick stundvis en bra bit ifrån oss medan elefanten sakta lunkade vidare med mig bakon sina öron. Suan är dessutom ovanligt stor och ser extra ståtlig ut med sina långa fina betar. Under mig har jag alltså en elefent på ca 6 ton och huvudet som jag varsamt laggt mina händer på har en enorm storlek och en vikt på ca ett halvt ton!

Mäktigt!

Framför oss är Mia och Kasper, det går också att se en lite av Suans huvud

Elefantridning, besök av tempel, sett hur de skördar ris, besökt en chashewnötsfabrik, varit inne i vackra hus...

Okända Phuket heter utflykten som bland annat bjuder på allt ovan och lite mer. Så jag bjuder väll i sin tur på lite bilder från dagen (tagna med min dåliga mobil):

Nui Beach

Här görs det cashews

Kaffe

I en vagn bakom en vattenbuffel

Ett träd som tappas på gummi

Apan som gärna hämtar kokosnötter käkar på frukt ur en påse

5 maträtter på 4 timmar!

Idag gick jag och Alex upp med tuppen för att åka på matlagningskurs. Vi startade med att besöka marknaden och fick förklarat för oss vad vi skulle använda till rätterna vi skulle laga. Efter det bar det iväg till matlagningslokalerna och låt mig säga såhär -Det påminde inte alls om hemkunskapssalen från i 7:an! Vi hade utsikt över en vacker strand och lagade mat under tak men med öppna väggar. Vi lärde oss Kaeng Kaa Ree Kai (gul curry med kyckling), Khao Pad Po (Stekt ris med krabba), Kaeng Leang (Thailändsk örtsoppa med lokala grönsaker), Labb Kai (Stark hackad kycklingsallad) och Kai Pad Med Ma Muang (En maträtt mamma kommer bli glad över att jag kan, så vad gissar du på mamma?)

Ja alla dessa rätter lagades och serverades inom loppet av cirka 4 timmar, så någon middag behövs inte idag!

Some Pictures

På marknaden

Två av maträtterna

Framme i Thailänd

Då var man framme, uppackad och mycket nöjd med allt. Boendet är toppen, kontoret nära, kollegerna trevliga och atmosfären är som den alltid är här -underbar!

Jag startade vistelsen med att få ordning på mitt rum (jag gillar att städa och ha allt på sin plats) efter det kollade jag in kontoret och hälsade på mina nya arbetskamrater. Efter det blev det mat och thaimassage å den massagen hette duga! Välknådad somnade jag gott i min sköna säng.

Idag åkte jag och Alex runt med bilen, ja jag har kört i vänster trafik i Thailand! =O och vi kom helskinnat hem =O =O. Vi kollade in de andra orterna och handlade på Carrefour och mina damer och herrar vi åt på...wait for it...wairr for it...Fuji XD.

Vi avslutade turen med att besöka utsiktsplatsen över Kata Noi, Kata och Karon och softade på reaggebaren som har utsikt över hela Kata Noi.

Nu är jag hemkommen från en god middag på Horn Grill, otroligt god mat! Underbart kött! Å mitt i tuggandes gång så slog det mig, jag har varit där förr! Ja detta var restaurangen som jag gick efter Kent och mamma efter vi splittras upp (på grund av ett alá: stort sällskap där alla är hungriga och kan inte kan komma överens vart man ska äta bråk) och hittade dessa två sittandes vid var sitt bord hahaha!

Lite bilder från min mobil får ni, då jag numera är kameralös.

Bond, James Bond

Johan firade sin 40årsdag med dunder och brak! James Bond var temat för kvällen =)

Hem till Sverige igen, för en vecka..

Jag måste ju skriva nått här idag, för det är sista dagen på Kreta. Ikväll går sista transfern till flygplatsen och sista novairflyget kommer att lyfta från Chania för att flyga hem mot Sverige. Med där sitter jag och Kristina.

Vi har:

Rockat sista veckan, speciellt i bilen -check
Team Rethymnon gjorde säsongen sjukt bra -check
Säsong blev fylld med mycket action -check
Fått minnen, lärdomar och vänner för livet -check

Tack Kreta, Rethymnon och alla underbara människor som gjort säsongen så jävla bra!

Att få träffa min familj nu känns helt fanatastiskt!

Kaffe här och kaffe där

Här är det lugnare än lugnast! Så jag och Kristina drar från kontoret till Everest för lite uppiggande svart dryck =D Latten är gjord på svart grekiskt kaffe med antingen FETmjölk eller konserverad mjölk. Jag brukar be om den lättare varianten, då ligger mjölken på 5% hehe om nu färsk mjölk finns!

Snart snart kan jag sitta vid bordet hemma med vanligt gevalia kaffe med arla mjölk och en ostsmörgås i sällskap med familjen Yeeeeaaah!